Rewitalizacja Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej i Utworzenie Turystycznej Trasy Wodnej

Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna posiada wysokie wartości historyczne i naukowe, stanowi unikalny przykład myśli technicznej oraz kunsztu dawnych inżynierów, jako jedno z największych przedsięwzięć budowlanych końca XVIII i poł. XIX wieku na terenie Górnego Śląska. Związana funkcjonalnie z najstarszą państwową kopalnią „Królowa Luiza” w Zabrzu stanowi najdłuższą budowlę hydrotechniczną w europejskim górnictwie węglowym, wykorzystując system odwadniania grawitacyjnego.

Kilka słów o historii obiektu którego rewitalizacje pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków przeprowadziła nasza firma KG Construction:

Sztolnia o wysokości ok. 2,5 m i szerokości ok. 1,6 m w świetle, łączyła kopalnię „Królowa Luiza” w Zabrzu z Kopalnią „Król” w Chorzowie liczącą 14 km długości była w chwili uruchomienia najdłuższą sztolnią w Europie. Różnica poziomów między końcem sztolni w Chorzowie a jej ujściem w Zabrzu wynosiła ok.12,35 m; wynika z tego, że średnie nachylenie sztolni było nieduże, bo 0,87m na 1 km.Realizacja tego przedsięwzięcia byłam możliwa dzięki zastosowaniu wielu nowatorskich rozwiązań technicznych, ponieważ prace były prowadzone w trudnych warunkach geologicznych. Sztolnię drążono przy pomocy przeciwprzodków prowadzonych z 22 tzw. świetlików oraz kilku szybów na terenach kopalni „Król” w Chorzowie. Prace górnicze prowadzono posługując się żelaznymi klinami wbijanymi w kamień za pomocą młotków, prowadzone były również prace strzelnicze. Sztolnia posiadała obudowę częściowo drewnianą a częsciowo murowaną z kamienia lub cegły. W celu łatwego minięcia się łodzi płynących w przeciwnych kierunkach wybudowano poprzez rozszerzenie sztolni pięć mijanek.
W kopalni „Królowa Luiza” węgiel ładowany był w przodkach do sosnowych skrzyń, okratowanych stalowymi płaskownikami i obręczami, o pojemności ok. 370 kg. Ustawiano je na platformach, ciągniętych po torach ręcznymi kołowrotami lub końmi. Chodnikami i pochylniami dowożono w ten sposób urobek do brzegów sztolni i ładowano na łodzie.
Dziś po rewitalizacji turyści po zwiedzeniu Kopalni „Królowa Luiza” mogą zapoznać się z historią sztolni podróżując łodziami z napędem elektrycznym aż do Portu Letniego usytuowanego przy ulicy Karola Miarki w pobliżu Hotelu Ibis w Zabrzu. Podczas spływu łodziami można poznawać historię miasta jak i zapoznać się ze zrewitalizowanymi  zabytkami techniki.

GALERIA:

Kompozytowy przedział drabinowy PGG SA KWK Halemba
Kompozytowa kabina kolejki podwieszanej Becker Warkop